Gotowość do rozwoju

02.18

Kiedy pracuję z nauczycielami nad rozwojem ich kompetencji zawodowych, niemal przy każdym spotkaniu słyszę, że najważniejsze dla nich jest to, co mogą zastosować w praktyce. Z trudem więc przechodzę przez etap uściślania rzeczywistych potrzeb i możliwie szybko, niekiedy nawet trochę intuicyjnie, próbuję proponować rozwiązania praktyczne. Zawsze w takich sytuacjach zastanawiam się, a co w kwestii praktycznego stosowania wiedzy robią ci sami nauczyciele pracując ze swoimi uczniami?
Zadaniem szkoły i nauczycieli jest przede wszystkim to, by w coraz większym stopniu stawiać uczniów w warunkach, w których będą mogli sami korzystać z nabytych w wyniku edukacji szkolnej wiedzy i umiejętności. Stosując je praktycznie będą mogli potwierdzić, również dla siebie samych. przekonanie o sensowności uczenia się. Co więcej odkryją nowe możliwości zastosowania tego, co do tej pory uznawali jedynie za przykry obowiązek. Definicje, twierdzenia a nawet pojedyncze pojęcia staną się podstawą do budowania nowych rozwiązań, projektów i obszarów interesującej działalności. Trzeba uwierzyć uczniom. Wbrew powszechnej opinii oni chcą odkrywać nowe lądy. Problem polega tylko na tym, by zamiast grozić im „jedynką” za to, że nie nauczą się i nie potrafią odtworzyć dokładnie tego, co naszym zdaniem jest dla nich najważniejsze- pokażemy im i stworzymy warunki do okrycia nowego, interesującego szczególnie dla nich wartościowego nowego świata. Zgodnie z zasadą Antonine de Saint de Exupery : „Jeśli chcesz zbudować statek, nie zwołuj ludzi werblami, aby zwozili drewno, przygotowywali narzędzia, nie wydawaj poleceń, ani nie rozdzielaj pracy, lecz obudź tęsknotę za bezkresnym morzem”.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest